The Health Challenge
Welke effecten kunnen voeding, beweging en welzijn op de gezondheid hebben? Leerlingen zochten het uit in het project "The Health Challenge" en voerden diverse 'challenges' uit om de effecten te ervaren. Dit is een van de favoriete projecten van Debby Willems, eTwinning ambassadeur!

Page content
Ontdek de inhoud van 'The Health Challenge'
Welke effecten hebben voeding, beweging en welzijn op je gezondheid? Leerlingen gingen op onderzoek uit in het project The Health Challenge. Ze voerden diverse 'challenges' uit om zelf de effecten te ervaren.
Het project had meerdere doelen:
- Vergroten van kennis over het bevorderen van de gezondheid middels aandacht voor voeding, beweging en welzijn, met als extra doel het creëren van bewustzijn van de eigen invloed op de fysieke én mentale gezondheid.
- Meer leren over andere culturen en gewoontes in zowel eigen land als andere landen.
- Het actief gebruiken van de Engelse taal.
- Vergroten van vaardigheden, waaronder de digitale vaardigheden en onderzoek vaardigheden.
Zo verliep het project stap voor stap
- Het project begon met introducties, zodat de leerlingen meer leren over elkaar en elkaars landen.
- Er waren 3 onderdelen: voeding, beweging en welzijn. Elk onderdeel begon met onderzoek en eindigde met challenges.
- Leerlingen verzonnen challenges voor elkaar, zoals een 'minder schermtijd' challenge. (Daar had je als docent uiteraard zelf niet mee moeten komen.)
- Leerlingen werkten samen via Canva aan o.a. een video over traditioneel eten en podcasts over hun ervaringen tijdens het project.
- Tijdens het project zijn er meerdere online meetings georganiseerd, waardoor o.a. middels online quizzen op speelse wijze formatief de opgedane kennis werd geëvalueerd.
Samenwerking over grenzen heen
Tijdens dit eTwinning-project werkten de leerlingen samen met partnerscholen uit Spanje, Portugal, Frankrijk, Turkije en Italië. De samenwerking verliep online: leerlingen ontmoetten elkaar via video, deelden hun resultaten en gaven elkaar nieuwe challenges. Zo leerden ze niet alleen over gezondheid, maar ook over culturele verschillen en overeenkomsten.
De leerlingen waren zeer betrokken bij de 'challenges' en leerden zo op een speelse manier met én van elkaar.
Digitale tools in actie
Tijdens het project is er gebruik gemaakt van verschillende digitale tools.
- Padlet: om ervaringen van leerlingen te delen.
- Canva: om samen te werken in gemengde teams aan een video.
- Online quiztools: om op speelse wijze kennis te toetsen.
Tips voor jouw eigen eTwinning-project
- Betrek de leerlingen in (een deel van) de opzet van het project; zo worden zij onderdeel van het project en dat vergroot de motivatie.
- Zorg voor formatieve evaluaties: een quiz proberen te winnen is natuurlijk een stuk leuker dan een toets te moeten maken over de stof.