F.R.I.E.N.D.S.
Vriendschap en verbinding stonden centraal in het eTwinning-project F.R.I.E.N.D.S. Wat begon met online ontmoetingen groeide uit tot een warm partnerschap met als hoogtepunt het moment waarop de Portugese leerlingen Nederland bezochten. Dit project is uitgevoerd door eTwinning ambassadeur Camelia Dobrota.

Page content
De leerlingen en de docenten vonden het fantastisch om onze Portugese partners in het echt te ontmoeten. Dat was de kers op de taart!Camelia Dobrota
Waar ging het project over?
Het project draaide om vriendschap en verbinding. Leerlingen hebben elkaar leren kennen via creatieve zelfpresentaties, posters, online video gesprekken en tours van elkaars scholen.
Het doel van het project 'F.R.I.E.N.D.S.'
Het doel van F.R.I.E.N.D.S. was om positieve waarden en vriendschap te stimuleren tussen leerlingen uit verschillende de landen. Door middel van gezamenlijke internationale activiteiten leerden ze te reflecteren over o.a. het idee van 'vriendschap', 'tolerantie' en 'burgerschap'. De leerlingen vormen tijdens dit project een open blik over de wereld.
Samenwerking over grenzen heen
De samenwerking tussen de partnerscholen Frankrijk, Portugal, Spanje en Nederland verliep via het eTwinning-platform.
Wat maakte dit project bijzonder?
Vanuit het 'niets', binnen enkele maanden ontstond er een echte verbinding tussen de partners.
Leerlingen hebben elkaar beter leren kennen door de brieven die ze aan elkaar schreven, door de video calls die wij organiseerden en door de echte ontmoeting in Nederland.
Dit hebben we gedaan tijdens het project
- Ontwerpen van logo's
- Online forum over vriendschap
- Versturen van kerstkaarten
- Online meetings met de partnerscholen
- Zelfpresentaties door de leerlingen
- Tussenevaluatie
- “Tour of the Schools”
- Kennisquiz over de partnerlanden
- Creatieve opdracht: souvenirs maken
- Bezoek van Portugese partners aan Nederland
- Het boek Friend or Foe van Michael Morpurgo lezen
- Boekopdrachten uitvoeren in internationale groepen
- Eindevaluatie
Digitale tools in actie
Het project maakte actief gebruik van digitale tools:
- Canva werd het meeste gebruikt voor het maken van presentaties, logo’s en folders;
- Kahoot voor quizzen;
- Padlet om het verzamelen van materialen en promotie;
- iMovie voor korte video’s;
Het eindresultaat
De leerlingen hebben hetzelfde boek gelezen 'Friend or Foe' van Michael Morpurgo en in internationale teams samengewerkt aan boekopdrachten. Het project werd geëvalueerd door leerlingen en docenten apart met Tips en Tops.
Tips voor jouw eigen eTwinning-project
Zorg voor een strakke planning, ga in goed overleg met de partnerscholen, verlies geen tijd in oktober-december (denk aan verschillende vakantie data), maak de opdrachten duidelijk en haalbaar, en bespreek een deadline.
Wil jij jouw favoriete eTwinning-project een plekje geven op de website en onze social media kanalen
Wil je meer leren over hoe je zelf een succesvol eTwinning-project opzet? Neem dan een kijkje op onze evenementenpagina en schrijf je in voor een inspirerend webinar of seminar!
Wil je zelf een eTwinning-project starten? Bekijk dan onze pagina over het opzetten van een kwalitatief project.
Het werken aan een eTwinning-project geeft een enorme energieboost aan iedereen die meedoet! Het is echt de moeite waard!Camelia Dobrota