Ken je eigen land
Ontdek je eigen land én dat van je Europese partnerschool. In het project 'Ken je eigen land' leren leerlingen op een interactieve manier over de cultuur, steden, regio's, gerechten en bezienswaardigheden van hun eigen land en van het land van een andere Europese school. Dit is een van de favoriete projecten van Eric Kleipool, eTwinning ambassadeur!

Page content
Waar ging het project 'Ken je eigen land' over?
Het project 'ken je eigen land' maakt leerlingen enthousiast over andere landen, door middel van interactieve opdrachten. Tijdens het project maken leerlingen kennis met een of meerdere culturen en leren over aardrijkskunde. Daarnaast leren ze leeftijdsgenoten kennen uit het partnerland en presenteren ze kenmerken van hun eigen land aan elkaar.
Het project had meerdere leerdoelen:
- Kennismaken met de aardrijkskunde, cultuur en gewoontes van een ander Europees land;
- Vaardigheden ontwikkelen in het maken van presentaties en het presenteren;
- Leren notities maken en actief deelnemen aan een interactieve activiteit;
- Samenwerken en digitale vaardigheden versterken.
Wie waren de partners van dit project?
Samen met een basisschool in België is het project opgezet.
Wat maakte 'ken je eigen land' zo bijzonder?
Het meest waardevolle onderdeel van het project was dat de leerlingen hun eigen dia gingen presenteren aan leerlingen van de partnerschool. Het directe contact, de nieuwsgierigheid van de andere groep en de interactieve quiz maakten het project dynamisch en spannend.
Reacties van de leerlingen
De leerlingen waren erg enthousiast over het project. Ze genoten van de presentaties en de wedstrijdelementen in de quiz.
Zo verliep het project stap voor stap
- Introductie en kennismaking van beide scholen;
- Voorbereiden van een dia per leerling over een kenmerk van het land (bijvoorbeeld stad, regio, cultuur of eten);
- Presentatie aan de partnerschool en actieve notities maken;
- Elke partnerschool bereid vragen voor om te stellen aan de andere groep;
- Interactieve quiz met een tool als Jigsawpuzzle.com om de antwoorden goed of af te keuren. Voor elk goed antwoord verdwijnt er een puzzelstukje en komt er een belangrijk onderdeel (zoals een monument of gerecht) van het land, tevoorschijn.
- Groepjes leerlingen zoeken op internet om als eerste het beeld te inventariseren. Elke vraag krijgt een aantal punten. De groep die de foto raadt krijgt het hoogste aantal punten. Uiteindelijk is er een prijswinnaar.
- Nabespreking en reflectie.
Digitale tools in actie
- Jigsawpuzzle.com voor de interactieve quiz en puzzelactiviteit;
- Zoom, Teams of Google Meet voor online presentaties en overleg;
- PowerPoint (of Google Slides) voor het maken van presentaties;
- Internet (Google) voor het opzoeken van informatie over het land en het voorbereiden van vragen.
Het eindresultaat
Het eindproduct was een interactieve presentatie waarin alle leerlingen hun kennis van de landen konden tonen. De quiz en puzzel gaven directe feedback en zorgden voor een speelse evaluatie.
Onze tips voor een eTwinning-project als 'Ken je eigen land'
- Keep it simple: Maak duidelijke afspraken en een planning van tevoren.
- Zorg voor een wedstrijdelement: verhoog de betrokkenheid van de leerlingen.