Growing Mystery
Een eenvoudig maar verassend leerzaam project is "Growing Mystery". Stuur zaadjes van verschillende bloemen en groenten op naar je projectpartners en laat leerlingen er zelf achter komen wat er binnenkort boven de grond groeit. Dit project is een leuke manier om te onderzoeken, maar ook zijn de leerlingen actief bezig met het verzorgen van de plantjes. Een heel leuk project om te starten met eTwinning in het primair onderwijs.
						Page content
Ontdek de inhoud en het doel van "Growing Mystery"
Leerlingen kregen mysterieuze zaadjes opgestuurd van de partnerscholen en er werden natuurlijk ook zaadjes opgestuurd naar de partnerscholen. Zonder te weten welke planten het zijn, onderzochten de leerlingen stap voor stap de groei en kenmerken van de planten. Welke bloemen, planten of groenten zouden het worden?
Het doel van het project was dat de leerlingen onderzochten welke planten en groenten er typisch voor Nederland zijn en leerden planten te verzorgen en determineren uit andere landen.
Wie waren de partners van dit project?
Samen met België, Zweden en Slovenië werd er gewerkt aan dit project en leerden de leerlingen over verschillende plantjes door elkaars zaadjes te laten groeien.
Dit hebben we gedaan tijdens het project
- Allereerst was er een introductie met de scholen;
 - Onderzoeken welke planten en groenten typisch zijn voor ons land;
 - Het maken van een zaaipakket met instructies, zonder de plantensoort te verklappen.
 - Ontvangen van de zaden en natuurlijk planten, kweken en groeien.
 - Als afsluiting een presentatie van de plantjes en determinatie van de soorten.
 
Wat maakte dit project zo bijzonder?
Growing Mystery was het eerste project van ambassadeur Ellen Verweij. Door de eenvoud was het project makkelijk haalbaar en succesvol. "Ik ontdekte wel dat ik geen groene vingers had, maar daar kun je in het project een creatieve oplossing voor vinden, om alles tot een goed einde te brengen."
Wat vonden de leerlingen van het project Growing Mystery?
Voor de leerlingen was dit een eerste kennismaking met eTwinning. Zij waren enorm betrokken en leerden de gekoppelde curriculumdoelen over plantengroei heel snel, wat goed bleef hangen door de actieve betrokkenheid van de leerlingen bij het project.
Deze digitale tools werden gebruikt tijdens het project
Er is gebruik gemaakt van de Twinspace en animoto. 
Bekijk hier ook andere tools die je kunt gebruiken in een eTwinning-project. 
Het eindresultaat
Het eindproduct was een collage met determinatie van de plantjes. In ons geval werd het de uitwerking van het boek Rupsje Nooitgenoeg. We hebben kort met de leerkrachten geëvalueerd en de punten meegenomen in het Erasmus+ project wat volgde met Zweden en België.
Tips voor jouw eigen eTwinning-project
De belangrijkste tip die Ellen jou wilt meegeven: Zorg goed voor de plantjes en wees niet bang om fouten te maken.