Skip to main content
Terug naar Nieuws

20 jaar eTwinning: van digitaal pionieren tot onmisbaar onderdeel in het onderwijs

Twintig jaar geleden werd eTwinning gelanceerd als onderdeel van het Europese eLearning-programma. Tegenwoordig is eTwinning onderdeel van het European School Education Platform (ESEP) van de Europese Commissie. Wat begon als digitale uitwisseling tussen scholen, is uitgegroeid tot een krachtig platform voor internationale samenwerking in het onderwijs. eTwinning-ambassadeurs Haikel Ben Mekki, Simone van Belkom en Yvonne Scherphof blikken terug en geven hun visie op de toekomst.

Ambassadeurs van etwinning

Anno 2025 is eTwinning niet alleen een handige tool, maar een beweging. Het is een manier van lesgeven die leerlingen verbindt met de wereld, docenten inspireert en onderwijs verrijkt. Dat is ook de persoonlijke ervaring van Haikel, Simone en Yvonne.

Klaslokaal zonder grenzen

Haikel Ben Mekki is docent Frans en Engels op mycollege, een Kunskapsskolan-school voor mavo en vmbo in Spijkenisse. Voor hem is eTwinning ideaal voor taalonderwijs en dé manier om internationalisering concreet te maken. “Het motiveert leerlingen enorm. Onze leerlingen hebben vaak minder kansen om de wereld te ontdekken. Via eTwinning krijgen ze die kans alsnog.”

Haikel Ben Mekki eTwinning ambassadeur
Yvonne Scherphof

Yvonne Scherphof, coördinator Engels en wereldburgerschap bij ATO-Scholenkring in de regio 's-Hertogenbosch, herinnert zich haar eerste project in 2011 nog goed. “We wisselden klassenknuffels uit met een Engelse school en vierden samen het huwelijk van prins William en Kate. De hele school deed mee. Dat was het begin van een lange reeks projecten die het klaslokaal letterlijk openbraken.”

Simone van Belkom, jarenlang docent Engels in het mbo en nu ambassadeur en jurylid voor Europese eTwinning prijzen, noemt eTwinning ‘een bron van levendigheid in het taalonderwijs’. “Studenten kwamen in contact met leeftijdsgenoten uit andere landen. Dat motiveerde hen enorm. Leren werd betekenisvol.”

Simone van Belkom - eTwinning ambassadeur
De leerlingen waren zo betrokken dat ze hun internationale vrienden al snel misten als er even geen contact was. Haikel Ben Mekki

Bijzondere herinneringen die blijven hangen

De ambassadeurs hebben talloze anekdotes over hoe eTwinning het onderwijs verrijkt. Zo vertelt Simone over haar eerste project in coronatijd: “Terwijl scholen gesloten waren, organiseerden wij online meetings met Poolse studenten. Onze studenten ontdekten dat jongeren daar niet eens naar buiten mochten. Het contact met buitenlandse leerlingen stak ze duidelijk een hart onder de riem.”

Haikel zette onder meer een internationale boekenclub op, waarbij achttien scholen samen een door hem geschreven boek lazen. “De leerlingen waren zo betrokken dat ze hun internationale vrienden al snel misten als er even geen contact was.”

Yvonne vertelt enthousiast over het project waarin leerlingen een fictieve avonturier volgden door vijf steden op zoek naar melodieën om de Londense Big Ben weer aan het tikken te krijgen. “We maakten raps, posters, voertuigen en liedjes. Het project duurde een jaar en de kinderen vonden het zo gaaf dat ze het volgende schooljaar zelf vroegen om een nieuw project.”

 

Van computerlokaal naar creatieve samenwerking

De technologische ontwikkeling is een rode draad in de verhalen. “Toen ik begon, moest je het computerlokaal reserveren voor eTwinning”, zegt Yvonne. “Sommige kinderen hadden nog nooit een muis vastgehouden.” Tegenwoordig is ICT een vanzelfsprekend onderdeel van het onderwijs en nu pleit Yvonne juist voor ruimte voor creativiteit. “Laat ze schilderen, toneelspelen, ontwerpen. Juist die vakken maken het verschil.”

Simone ziet hoe digitale tools als Teams en TwinSpace internationale samenwerking vergemakkelijken. “Daarbij gaat het niet alleen om de techniek. Het gaat om bewustwording, burgerschap, respect en sociale betrokkenheid.” Haikel benadrukt dat eTwinning geen extra tijd kost, wat collega-docenten vaak denken. “Je kunt bestaande lesopdrachten eenvoudig uitvoeren via het platform, samen met andere klassen. Het is gratis en efficiënt. En het geeft leerlingen het gevoel dat ze deel uitmaken van iets groters.”

 

Impact op leerlingen én docenten

Alle drie ambassadeurs zien hoe eTwinning leerlingen intrinsiek motiveert. “Ze doen iets niet alleen voor hun klas of leerkracht, maar voor een breder publiek”, heeft Yvonne gemerkt. “Dat geeft betekenis aan hun schoolwerk en stimuleert om een stapje extra te zetten.”

Voor docenten brengt eTwinning plezier en vernieuwing. “Je leert van elkaar, wisselt materiaal uit en bouwt aan een netwerk”, zegt Haikel. Simone voegt als tip toe: “Begin klein, wees niet bang. Een kerstkaartproject met twee landen is al een mooie start.”

 

Toekomst: wereldburgerschap als fundament

Internationale samenwerking wordt steeds belangrijker, zeker gezien wereldwijde uitdagingen als duurzaamheid, vrede en democratie. “Duurzaamheid kun je niet alleen als Nederland aanpakken”, zegt Yvonne. “Via eTwinning leren kinderen dat je elkaar in de praktijk nodig hebt om verder te komen.”

Haikel droomt van internationalisering als verplicht vak. “Net als geschiedenis of wiskunde. Erasmus+ zou nauwer moeten samenwerken met eTwinning en meer investeren in het platform, bijvoorbeeld met AI-integratie.” Simone ziet eTwinning als een blijvende bron van inspiratie. “Ik ben nu 68 jaar en leer nog elke dag. Als ik dit twintig jaar eerder had ontdekt, had ik het meteen omarmd.”

 

eTwinning op iedere school

De boodschap van de ambassadeurs is helder: eTwinning is toegankelijk, krachtig en verrijkend. “Vraag vooral een gratis workshop aan”, zegt Simone. “Ambassadeurs staan altijd klaar om te helpen. Iedere school kan ermee aan de slag.” Of zoals Haikel het verwoordt: “Elke school zou eTwinning moeten gebruiken. Het motiveert, verbindt en bereidt leerlingen voor op een wereld die groter is dan hun klaslokaal.”